יום ראשון, 10 במאי 2009

פרשת "בהר-בחוקותי" - דבר תורה קצר וזמנים

פרשיות אלו, החותמות את ספר "ויקרא", נאמרו למשה בארבעים הימים הראשונים ששהה בהר סיני לקבל את התורה!

פרשת "בהר" פותחת במצוות שמיטה ומסתיימת בהזכרת מצוות שמירת שבת – ואכן קיים צד שווה בשתי מצוות אלו, ששמירתם המדוקדקת גורמת לאדם הפסד ממון ממשי, אולם בסופו של דבר הפסד זה אינו אלא מדומה, שכן מובטחים ועומדים שומרי השביעית וכל מקדשי שביעי להתברך מידי אדון כל (בשמיטה:"וציויתי את ברכתי לכם בשנה השישית" ובשבת:"ויברך אלוהים את יום השביעי ויקדש אותו").

פרשת "בחוקותי" נקראת בפי הציבור בשם "פרשת התוכחה הקטנה" (לעומת פרשת "כי תבוא" שנקראת "התוכחה הגדולה") כיון שיש בה פסוקי תוכחה לישראל הכוללים ברכות שיקויימו בישראל אם יקיימו את הברית עם ה', וקללות שאם לא ישמרו את הברית יתבטלו הברכות ויהפכו לקללות (ברוב הקהילות נוהג בעל הקורא לקרוא פסוקים אלה בקול נמוך ובחיפזון מיוחד). שם זה ניתן לה, למרות שפותחת בברכות, מתוך הסתכלות שטחית בפרשה אשר על פיה נדמה כאילו הקללות שבה עיקר שהרי גם מבחינת היקף החומר לקללות רוב מכריע (30 פסוקי תוכחה לעומת 13 פסוקי ברכות), אך אין הדבר כן שהרי בברכות הבטיח הקב"ה שאם בני-ישראל ילכו בחוקותיו מיד ישיגום סדרי הברכות כולם עד בלי די, אבל אם ימאסו בחוקותיו להפר בריתו – לא יחולו מיד הקללות הקשות כולן כאחת אלא בהדרגה, ובכל סדר תינתן הזדמנות לעם ישראל לשוב בתשובה, כפי שאמרו חז"ל :"מרובה מידת הטובה על מידת הפורענות".
(דבר-התורה מלוקט מספרים)
שנזכה ויתקיימו בנו כל הברכות הכתובות בפרשה בקרוב!

שבת שלום!

זמני כניסת השבת ויציאתה:
הדלקת נרות - ירושלים: 18:51 תל-אביב: 19:09 חיפה: 19:01
מוצאי שבת - ירושלים: 20:08 תל-אביב: 20:10 חיפה: 20:11
רבינו תם - ירושלים: 20:42 תל-אביב: 20:44 חיפה: 20:44

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה