יום ראשון, 15 בנובמבר 2009

פרשת "תולדות" - דבר-תורה קצר וזמנים

הפרשה פותחת בפסוק "ואלה תולדות יצחק בן אברהם, אברהם הוליד את יצחק" וכמעט מיד לאחר מכן יצחק מוליד את יעקב ובכך נגמרת ההסטוריה של יצחק. כמעט בכל הסיפורים יצחק הוא פסיבי, הוא נפעל ואינו פועל. יצחק הוא החוליה המקשרת בין האב אברהם - המחדש הגדול של הדת החדשה, לבנו יעקב - המייסד של העם היהודי, ותפקידו הוא להיות ממשיך ומבסס ותו לא. אישיותו אינה נראית כדמות דומיננטית והוא יכול להיקרא "בנו של" או "אביו של".
השולטים בפרשת השבוע הם התאומים המפורסמים, יעקב ועשיו. סיפור לידתם ונפתולי היחסים ביניהם נותנים את הטון כמעט בכל פרקיה. תחילתה של הפרשה בסכסוך המתגלה בין השנים עוד בבטן אימם ("ויתרוצצו הבנים בקרבה") - סכסוך שרמז על סבך יחסיהם בעתיד ("שני גויים בבטנך ושני לאומים ממעייך ייפרדו") וסופה מתאר את בריחתו של יעקב לארם נהריים מפחד חרבו של עשיו המבקש להורגו על כי הוציא מאביו במרמה את הברכות שהובטחו לו.
מוקד הפרשה במעשה תרמית - יעקב נטל בעורמה מאביו את הברכות שיועדו לעשיו הבן הבכור. מידת השקר מנוגד לרצון הבורא ולעומתה האמת היא אחת משלושת הדברים שעליהם העולם קיים ואת חשיבותה הדגישו חכמים במקומות רבים: "חותמו של הקב"ה אמת", "מצינו שהכל ברא הקב"ה בעולמו, חוץ ממידת השקר שלא ברא, ומידת שוא שלא פעל, אלא הבריות בדו אותן מלבן" ועוד... - דווקא מפרשה זו ניכרת האמת כמידתו של יעקב, ככתוב: "תתן אמת ליעקב", שהרי כל ההסברים שהבכורה שייכת ליעקב בדין ושאפשר להציג דרישה זו בניסוח שאין בו שקר, כל זאת ידע יעקב ואעפי"כ מפני רגישותו לאמת הוא מהסס ללכת. "'וילך ויקח ויבא לאמו' - אנוס כפוף ובוכה" כל היסוס והיסוס גילה את רגישותו של יעקב למידת האמת. "ולא הביא עד שאמר לו המלאך: הבא לאמך! ומיד ויבא לאמו" - כ"כ לא רצה יעקב לסטות ממידת האמת עד שהיה צריך להצטוות ע"י מלאך ורק אז הלך. בסוף הפרשה יעקב מקבל את ברכתו שלו, את ברכת יעקב המקורית המגיעה לו כבכור, כממשיך עניינו של אברהם בעולם, אך בכל זאת שילם יעקב מחיר אישי יקר בעטיו של המעשה שעשה - נגזר עליו לעבוד בפרך בבית לבן שרמס את כבודו ואף הפכו קרבן למעשי מרמה שיטתיים במשך שנים ארוכות. זוהי המידה כנגד מידה המקראית שמטרתה אינה להעניש סתם אלא לחנך ולהבהיר לאדם באמצעות התנסות אישית מה גרם במעשיו. היא יוצרת למענו סיטואציה שבו יחווה אותה חוויה מרה שהנחיל לחברו וכך יבין את עומק העוול שגרם ויגיע לחרטת אמת גם על הסטיה המוסרית הקטנה ביותר. לבסוף זכה יעקב לשמוע מפי מלאכו של עשיו "לא יעקב יאמר עוד שמך" - "לא יאמר עוד שהברכות באו עליך בעקבה ובמרמה" - וידע כי סר הכתם והברכות שבידו הן עתה נקיות מכל רבב של חטא!
(דבר-התורה נערך מספרים)
שבת שלום!

זמני כניסת השבת ויציאתה:
כניסת השבת-ירושלים: 15:59 תל-אביב: 16:16 חיפה: 16:07 באר-שבע: 16:10
צאת השבת - ירושלים: 17:17 תל-אביב: 17:17 חיפה: 17:16 באר-שבע: 17:18

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה