יום ראשון, 29 במרץ 2009

פרשת "צו" ושבת הגדול - דבר תורה קצר וזמנים

בפרשה, כמו בקודמתה, מפורטים פירוט מלא סוגי הקורבנות ואופני הקרבתם. הפרשה הקודמת חתמה בתיאור הקרבת קורבן "אשם גזלות" הבא על חטא הגזל ומיד אצלנו פותחת הפרשה בקורבן "עולה", ועל סמיכות זו דרשו חכמים: "אם ביקשת להקריב קורבן - לא תגזול לאדם כלום...מאמתי אתה מעלה עולה ואני מקבלה? כשתנקה כפיך מן הגזל!", וכמאמר דוד המלך בתהילים: "מי יעלה בהר ה' ומי יקום במקום קודשו? נקי כפים ובר לבב..." - נקיון כפיים הוא תנאי בל יעבור לאפשרות הקרבת קורבן במשכן ובמקדש. למדים זאת גם מהפסוק: "אדם כי יקריב מכם קרבן לה'" (בפרשה הקודמת) - למה נכתב "אדם" ולא "איש" כמקובל? "מה אדם הראשון לא הקריב מן הגזל, שהכל היה שלו, אף אתם לא תקריבו מן הגזל"!
השבת שלפני פסח מכונה כידוע "שבת הגדול". ישנם סיבות רבות לכך, הרבה מהם ידועות, אביא כאן אחת שפחות ידועה: בעשרת הדיברות הראשונות נכתב: "זכור את יום השבת לקדשו...כי ששת ימים עשה ה' את השמים ואת הארץ" ובני-ישראל קיימו את השבת מסיבה זו, אך לאחר שיצאו ממצרים נוספה הסיבה הכתובה בדיברות האחרונות: "וזכרת כי עבד היית בארץ מצרים" - וברבות להם טעמי השבת עצם יום השבת נעשה גדול יותר!
שבת שלום!
זמני כניסת השבת ויציאתה:
הדלקת נרות - ירושלים: 18:22 תל-אביב: 18:40 חיפה: 18:32
מוצאי שבת - ירושלים: 19:38 תל-אביב: 19:40 חיפה: 19:41

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה