יום ראשון, 17 במאי 2009

פרשת "במדבר" - דבר תורה קצר וזמנים

תם ונשלם ספר "ויקרא"! השבוע אנו פותחים בקריאת ספר "במדבר", הרביעי בין חמשת חומשי התורה. כשמו כן הוא - אוצר בעשר פרשיותיו את תולדות העם בימי שהותו במדבר ובו נסקרות הדרמות הגדולות והטראומות הקשות שעברו עליו בארבעים שנות החופש הראשונות.

עשר פרשיותיו של ספר "במדבר" מתחלקות לשנים: חמש הפרשיות הראשונות עוסקות בהתגבשותו של העם במדבר לחטיבה אחת, על העימותים והמאבקים שנתלוו להתגבשות זו, על מחלוקתו של קורח, על חטא המרגלים מוציאי דיבת הארץ רעה, על סדר המסעות, חלוקת המחנות ועוד, ואילו חמש הפרשיות האחרונות מתארות כבר את הדרך לארץ כנען, את התקופה בטרם כיבוש - אנו קוראים בהם על העימות עם מואב ומדין, על ברכותיו-קללותיו של בלעם, על מלחמות סיחון ועוג ועל ראשית ההתנחלות בעבר הירדן מזרחה. שלושים ושנים פרקים לספר, שלושים ושנים אבני דרך המציינות את מסלול המעבר מהמון עבדים אל עם מגובש ומסודר הנושא זהות ויעוד ברורים.
הספר פותח במפקד בני-ישראל שעורך משה על-מנת לבדוק כמה חיילים עומדים לרשות עם ישראל ולהיערך לאפשרות של מלחמה בכניסה לארץ - ולכן הספר כולו נקרא גם "חומש הפקודים"!

את פרשת "במדבר" קוראים בד"כ בשבת שלפני חג השבועות - דבר זה הוא מתקנת עזרא הסופר משום "תכלה שנה וקללותיה" - כדי להפסיק בין דברי התוכחה לישראל שבפרשת "בחוקותי" לחג השבועות שלפי חז"ל הוא ראש השנה לפירות האילן.

שנזכה בעז"ה שיתקיים בנו במהרה הכתוב בהפטרה: "וקשת וחרב ומלחמה אשבור מן הארץ והשכבתים לבטח"!
שבת שלום!

זמני כניסת השבת ויציאתה:
הדלקת נרות - ירושלים: 18:56 תל-אביב: 19:14 חיפה: 19:06
מוצאי שבת - ירושלים: 20:12 תל-אביב: 20:15 חיפה: 20:16
רבינו תם - ירושלים: 20:47 תל-אביב: 20:49 חיפה: 20:49

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה