יום ראשון, 28 ביוני 2009

פרשת השבוע "בלק" - דבר-תורה קצר וזמנים!

בפרשה מסופר על בלק מלך מואב אשר נתקף חרדה למראה הכוח הצבאי החדש העולה במזרח. תבוסתו של סיחון מלך האמורי הטילה עליו מורא והוא חשש לגורל מלכותו (הוא לא ידע את צו התורה האוסר לתקוף את מואב) והבין שבעימות צבאי ישיר לא יצליח להסיג לאחור את צבא ישראל ולכן פנה לעזרתה של המאגיה וקרא אל בירת מואב את בלעם שהיה אבי הקוסמים שבאותו הדור, וביקש ממנו שישמיד את עם ישראל בקללותיו ובהבל פיו. בלעם נענה להצעה בנפש חפצה ובהתלהבות אך לבסוף מברך את העם במקום לקלל!

משלוש מקומות מברך בלעם את עם ישראל - מקצה ראשון (התחלה) מקצה שני (סוף) ומהאמצע (המרכז והגוף של עם ישראל) ומברכותיו ניתן להבין את מהות ישראל: הברכה הראשונה "וירא משם קצה העם..." - ברכה המדברת על תחילתם של עם ישראל וקובעת את יסודם וקדושתם - עם ישראל חזקים כצורים ויצירתם מעפר הקיים לעולמי עד מקבל בונה ומפריח, הברכה השניה "אפס קצהו תראה וכולו לא תראה" - מדברת על הקצה האחרון, על תכליתם של ישראל - עם ישראל בהשלמתו בסוף כל הדורות היה ויהיה עם ה' לעולמים! והברכה השלישית "וירא את ישראל שוכן לשבטיו" - ברכה המתייחסת לכלל ישראל הבנוי לתפארה בשבטיו.

ועל-כך אומרת הגמרא בסנהדרין: "אמר רבי אלעזר: מברכותיו של אותו רשע אתה יודע מה היה בליבו: ביקש לומר שלא יהיה להם בתי כנסיות ובתי מדרשות, אמר:'מה טובו אוהליך יעקב', ביקש לומר לא תשרה שכינה עליהם, אמר:'משכנותיך ישראל', ביקש לומר שלא תהא מלכותם ממושכת, אמר:'כנחלים נטיו', ביקש לומר שלא יהיו להם זיתים וכרמים, אמר:'כגנות עלי נהר', ביקש לומר שלא יהא ריחם נודף אמר:'כאוהלים נטע ה'', ביקש לומר שלא יהיה להם מלכים בעלי קומה, אמר:'כארזים עלי מים', ביקש לומר שלא יהיה להם מלך בן מלך, אמר:'ייזל מים מדליו', ביקש לומר שלא תהא מלכותם שולטת באומות, אמר:'וזרעו במים רבים', ביקש לומר שלא תהא מלכותם עזה, אמר:'וירום מאגג מלכו', ביקש לומר שלא תהא אימה למלכותם, אמר:'ותינשא מלכותו'" - בלעם מברך את ישראל בעשר מדרגות הקובעות חוט שדרה יציב שמחזיק את עם ישראל בנצחיותו לאורך כל הדורות, ברכות של תורה, שכינה, מלכות חומרית ורוחנית בעלת עוצמה שלטונית רחבה וגדולה. דווקא ברכותיו של אותו רשע גילו לנו מי אנחנו במקורנו בתכליתנו ולאורך כל הדורות בדרכנו. ככל שמקללים אותנו יותר ודוחקים בנו ביתר חוזק מתגלים בקרבנו העוצמות המנוגדות לקללותיהם, וזוהי הברכה האמיתית שלהם עבורנו, ברכת ה' ההופך קללותם לברכה בגלל עוצמת פנימיותנו!
(דבר התורה מלוקט מספרים)

שבת שלום!

זמני כניסת השבת ויציאתה:
כניסת השבת - ירושלים:19:12 תל-אביב: 19:30 חיפה: 19:22
מוצאי שבת - ירושלים: 20:30 תל-אביב: 20:32 חיפה: 20:33
רבינו תם - ירושלים: 21:00 תל-אביב: 21:03 חיפה: 21:03

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה