יום ראשון, 2 באוגוסט 2009

פרשת השבוע "עקב" - דבר-תורה קצר וזמנים

לאחר שבפרשה מתואר השכר של עם-ישראל באם ישמור מצוות, מוזכרים תלאות בנ"י במדבר ומשה מכין את בנ"י לרגע הכניסה לארץ המובטחת.
בפרשה מופיע הפסוק הבא: "ועתה ישראל מה ה' אלוקיך שואל מעימך, כי אם ליראה את ה' אלוקיך, ללכת בכל דרכיו, ולאהבה אותו לעבוד את ה' אלוקיך בכל לבבך ובכל נפשך לשמור את מצוות ה' ואת חוקותיו אשר אנוכי מצווך היום לטוב לך" - השאלה המתבקשת: מלשון הפסוק משתמע שהבקשה שהולכת להיכתב היא קטנה ביותר ("כי אם...") אבל בעצם נאמרת בפסוק בקשה או בעצם 5 בקשות לא פשוטות בכלל! את השאלה הזאת כבר שאל דוד המלך כמתואר במדרש: "(אמר דוד המלך: ) 'אחת שאלתי מאת ה' אותה אבקש שבתי בבית ה' כל ימי חיי לחזות בנועם ה' ולבקר בהיכלו' - אמר לו הקב"ה: בתחילה אתה אומר 'אחת שאלתי...שבתי בבית ה' וחזרת ואמרת 'לחזות בנועם ה' ולבקר בהיכלו'? אמר לפניו: רבונו של עולם לא יהא העבד שווה לרבו? בתחילה לא באת עלי באחת, שנאמר: 'ועתה ישראל מה ה' אלוקיך שואל מעימך כי אם ליראה את ה' אלוקיך' ואח"כ פתחת עלינו במצוות הרבה, שנאמר: 'ללכת בכל דרכיו ולאהבה אותו...', הוי דין לעבד שיהא כרבו!" ?! וצריך להסביר, שהקב"ה אינו שואל מכל אדם אלא לפי ערכו והכתוב בעצם פונה אל ארבעה סוגי אנשים (ראיה לכך שאין ו"ו בין חלקי הפסוק): מנהיגי ישראל, תלמידי חכמים, בעלי בתים העוסקים בפרנסתם ולאלו שאינם חייבים בכל המצוות כמו נשים וקטנים. אל מנהיגי הציבור נאמר: "כי אם ליראה" לפי שאמנם גדולה מצות העיסוק בצרכי ציבור שתדחה מפניה מצות אהבה ודביקות אך עליו להיות שקוע במחשבתו תמיד לירא מה' הצופה על כל דרכי בני איש ויימנע על-ידי כך שלא יהא נוטל מהציבור שלא כדין או שלא יבוא לידי הנאת עצמו וכבודו וכיוצא בזה. אל תלמידי החכמים נאמר: "ללכת בכל דרכיו ולאהבה אותו לעבוד את ה' אלוקיך בכל לבבך ובכל נפשך" - מהם נדרשת אהבת ה', להדר בקיום המצוות המעשיות בכל הדקדוקים האפשריים ושרעיונם יהא דבק בקב"ה בכל לב ונפש שהרי לימוד התורה הכשיר אותם לכך. אל המוני בית-ישראל הטרודים לפרנסתם נאמר: "לשמור את מצוות ה' ואת חוקותיו" - כל מה שמוטל עליהם הוא לשמור את המצוות בזמנם ושעסקיהם המעשיים לא יבטלום מקיום המצוות, ואל הנשים והטף נאמר: "לטוב לך" - מהם הקב"ה שואל להיות לטוב הישוב והליכות עולם, להתנהג בצורה אנושים ומוסרית שיהיו שותפים במפעל הבריאה. וכך נכללו בפרשה כל קהל ישראל!
(דבר התורה נערך מספרים)

שבת שלום!

זמני כניסת השבת ויציאתה:
כניסת השבת - ירושלים:18:55 תל-אביב: 19:13 חיפה: 19:05
מוצאי שבת - ירושלים: 20:10 תל-אביב: 20:12 חיפה: 20:13
רבינו תם - ירושלים: 20:41 תל-אביב: 20:43 חיפה: 20:43

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה