יום ראשון, 16 באוגוסט 2009

פרשת השבוע "שופטים" - דבר תורה וזמנים

פרשת "שופטים" היא פרשת המעמדות בישראל. כחלק מסדר הנהגת החיים בארץ (מגמת דברי משה בספר "דברים" הינה בין היתר להכין את העם לקראת הכניסה לארץ-ישראל) עוסקת הפרשה בסדרי ההנהגה הממלכתיים, המחולקים לחמישה מעמדות, לפי סדר חשיבותם: בראש ובראשונה, המשפט, והתורה כולה בבסיסו - שהרי ערכאות משפט הינן אבן היסוד במבנה חברתי חדש. ישנה מערכת משפטית מסודרת הכוללת מספר בתי-דין, אשר בראשם עומד בית-הדין הגדול - שתפקידו להכריע במחלוקות בין הדעות השונות. הפרשה מפרטת גם את דין השופט, אופיו ומעמדו בחברה. המעמד השני - הנבואה. לעומת התורה הנצחית המוחלטת, הנבואה באה להשלים את ההדרכה האלוקית לצורך הדור והשעה, והנביא נבחר ע"י הקב"ה להעביר את המסר כעין צינור העברה, אין לו להוסיף משלו דבר. אחריו, מעמד הכהונה, עוסק בקישור הממשי המפורט והאישי של העם לריבונו של עולם ע"י המפגש עם הכוהנים והלויים שתפקידם בין היתר "יורו משפטיך ליעקב ותורתך לישראל". הכהונה קשורה להמוני העם והיא המקשרת בין הקדושה לחילוניות (מלשון חול). בדרגה פחותה יותר, חילונית יותר, נמצא מעמד המלוכה. אם הנהגת התורה והנבואה עסקו בהנהגה עליונה וכללית, אזי המלכות עוסקת בהחדרת האידאלים האלוקיים בסדר החיים המעשיים. היא בעצם הקצה התחתון של ההתגלות האלוקית. מעמד המלך, כפי שמתואר בפרשה, מאופיין במילים "לא ירבה לו" - אסור לו שיתמכר לפינוקים שלו, והוא וספר התורה שהוא כותב צריכים להיות יחידה בלתי ניתנת להפרדה. התורה מקנה לו הילת קדושה ומעמד מיוחד. ואחרון אחרון חביב - מעמד העם, אדם פשוט מישראל, אותו מצווה התורה: "תמים (שלם) תהיה עם ה' אלוקיך".
השבוע חל ראש-חודש אלול. "אלול" משמעו התבוננות וחיפוש וחיטוט, כמו שנאמר: "ויתורו את הארץ" ומתרגמים "ויאללון ית ארעא" - שכך הוא עניינו של חודש זה, התבוננות הלב על כל מעשה השנה וכל דבר פשע אשר בהם, לחפור ולעקור מן הלב ולשוב אל השם. מזל החודש הוא בתולה על שם הכתוב: "שובי בתולת ישראל שובי אל ערייך אלה", לפי שחודש זה הוקבע לתשובה שהוא החודש האחרון בחודשי השנה לפני ראש השנה שהוא יום הדין לכל באי עולם לפיכך הוא נקבע לתשובה ובו מרבים באמירת סליחות ותחנונים לפני הקב"ה. והימים האלה הם ימי רצון מימי קדם, שכשחטאו ישראל בעגל ונשתברו הלוחות עלה משה אל ההר והתנפל לפני הקב"ה לבקש רחמים וסליחה על חטא העגל, ונתרצה לו הקב"ה ואמר לו: "פסל לך שני לוחות אבנים כראשונים". ועלה משה אל ההר בראש חודש אלול ושהה שם ארבעים יום עד יום עשירי בתשרי. ובעשירי בתשרי הוריד מן ההר את הלוחות השניות שנתן הקב"ה לבני ישראל ברצון ובשמחה. ונקבעו ארבעים ימים אלה לימי רצון לדורות, לתשובה ולכפרה על חטא. ואעפ"י שהתשובה טובה ומקובלת בכל עת ימי אלול מוכנים ומסוגלים יותר לקבלת התשובה לפי שבימים אלה מתעוררים הרחמים למעלה והיד פשוטה לקבל שבים.
(דבר התורה נערך מספרים)
שנזכה לחזור בתשובה שלמה ואמיתית...
שבת שלום
זמני כניסת השבת ויציאתה:
כניסת השבת - ירושלים: 18:36 תל-אביב: 18:56 חיפה: 18:47
מוצאי שבת - ירושלים: 19:52 תל-אביב: 19:54 חיפה: 19:54
רבינו תם - ירושלים: 20:27 תל-אביב: 20:29 חיפה: 20:28

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה