יום ראשון, 23 באוגוסט 2009

פרשת "כי-תצא" - דבר-תורה קצר וזמנים

פרשת "כי תצא" יש בה 72 מצוות (עשה ולא תעשה) והיא העשירה במצוות מכל פרשיות התורה! על-כך אומר המדרש: "זה שאמר הכתוב: 'כי לויית חן הם לראשך' מהו כי לוית חן? אמר רבי פנחס בר חמא: לכל מקום שתלך המצות מלוות אותך: 'כי תבנה בית חדש - ועשית מעקה לגגך'. אם עשית לך דלת המצוות מלוות אותך, שנאמר: 'וכתבתם על מזוזות ביתך'. אם לבשת כלים חדשים המצוות מלוות אותך, שנאמר: 'לא תלבש שעטנז'. אם הלכת לגלח המצוות מלוות אותך, שנאמר: 'לא תקיפו פאת ראשכם'. ואם היה לך שדה והלכת לחרוש בתוכה המצוות מלוות אותך, שנאמר: 'לא תחרוש בשור ובחמור יחדו'. ואם זרעת אותה המצוות מלוות אותך, שנאמר: 'לא תזרע כרמך כלאים'. ואם קצרת אותה המצוות מלוות אותך, שנאמר: 'כי תקצור קצירך בשדך ושכחת עומר בשדה, לא תשוב לקחתו, לגר ליתום ולאלמנה יהיה...'. אמר הקב"ה: אפילו לא היית עוסק בדבר אלא מהלך בדרך - המצות מלוות אותך! מנין? שנאמר: 'כי יקרא קן צפור לפניך...לא תיקח האם על הבנים'".

אחת המצוות האמורות בפרשה היא מצוות שילוח הקן, לפיה אם אדם מעוניין בביצים או באפרוחים שבקן עליו לשלח קודם את האמא ורק אח"כ נוטלן, ועל מצווה זו כותב הרמב"ם: "וזהו טעם בשילוח הקן, כי הביצים אשר שכבה האם עליהן והאפרוחים הצריכים לאימם על הרוב אינם ראויים לאכילה, וכשישלח האם ותלך לה לא תצטער בראותה לקיחת הבנים...ואם אלה הצערים נפשיים חסה התורה עליהם בבהמות ובעופות, כל שכן בבני האדם כולם!" - כלומר לדעת הרמב"ם טעם המצווה הוא צער בעלי חיים. אך בגמרא מופיע הסבר הפוך: "האומר (בתפילתו): 'על קן ציפור יגיעו רחמיך' משתקין אותו, מפני שעושה מידותיו (=מצוותיו) של הקב"ה רחמים ואינן אלא גזירות" - כלומר שמי שאומר שטעם המצוה הוא צער בעלי חיים טעות בידו לפי שהמצוות בכללן אינן אלא גזירת הקב"ה! ועל דיעה זו משיב הרמב"ם שהיא "לפי דעת מי שחושב שאין טעם לתורה אלא הרצון בלבד (כלומר רצונו של הקב"ה בלבד)". וכאן נכנסים בעצם למחלוקת בשאלה הגדולה אם יש בכלל טעם למצוות או לא, כפי שכותב הרמב"ם: "שיש מי שלא יבקש לזה (=למצוות) סיבה כלל ויאמר שהתורות כולם נמשכות אחר הרצון לבד, ויש מי שיאמר שכל מצווה ואזהרה מהם נמשכת אחר החוכמה והמכוון בה תכלית אחת, ושהמצוות כולם יש להם סיבה ומפני התועלת ציווה בהם". נהרות של דיו נשפכו על נושא זה, ואנו אין לנו אלא המצווה אשר הנה ביטוי לרצונו של הבורא ועשייתה מצידנו ביטוי לקיום רצונו - ובזה תפארתנו!
(דבר-התורה נערך מספרים)
שבת שלום!
זמני כניסת השבת ויציאתה:
כניסת השבת - ירושלים: 18:28 תל-אביב: 18:47 חיפה: 18:39
מוצאי שבת - ירושלים: 19:44 תל-אביב: 19:45 חיפה: 19:45
רבינו תם - ירושלים: 20:19 תל-אביב: 20:20 חיפה: 20:20

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה