יום שני, 21 בספטמבר 2009

פרשת השבוע "האזינו" ויום-כיפור - דבר-תורה קצר וזמנים!

השבת שבין ר"ה ליום-כיפור נקראת שבת "שובה" לפי שמפטירין בה "שובה ישראל עד ה' אלוקיך". השנה קוראים בשבת זו פרשת "האזינו" - זוהי פרשת השירה שאמר משה ושנצטוו בני-ישראל ללמוד בעל-פה, ככתוב: "ועתה כתבו לכם את השירה הזאת ולמדה את בני-ישראל שימה בפיהם". זוהי שירת ההיסטוריה של כנסת ישראל! שירה החובקת את תולדות האומה משחר ימיה ועד אחרית הימים! כדברי הרמב"ן: "גדולה שירה זו שיש בה לעכשיו, ויש בה לשעבר, ויש בה לעתיד לבוא, ויש בה לעולם הזה, ויש בה לעולם הבא והיא שטר עדות כי יעשה הרעות ונוכל, ושהוא יתברך יעשה בנו בתוכחות חימה אבל לא ישבית זכרנו, וישוב ויתנחם ויפרע מן האויבים בחרבו הקשה הגדולה והחזקה, ויכפר על חטאתנו למען שמו". ומסיימת השירה בהבטחה כי עם ישראל ישוב לארצו ויתחדש בה, ובזה תתחיל גאולת כל העולמים: "הרנינו גויים עמו כי דם עבדיו יקום, ונקם ישיב לצריו וכיפר אדמתו עמו"! ואמרו על כך חז"ל: "וכיפר אדמתו עמו" - כל הדר בארץ-ישראל, וקורא קריאת שמע שחרית וערבית, ומדבר בלשון הקודש הרי הוא בן העולם הבא!"

על שבת בראשית נאמר בתורה: "וביום השביעי שבת שבתון לה'" וגם על יום הכיפורים נאמר "שבת שבתון הוא לכם ועיניתם את נפשותיכם" אך יש ביניהם הבדל לא רק בעונש, ששבת בסקילה ויום בכיפורים בכרת, אלא גם בקביעת זמנה - ששבת קבועה וקיימת מששת ימי בראשית בלי כל קשר למאורעות האדם, מה שאין כן יום-הכיפורים שנקבע ליום סליחה וכפרה בעשור לחודש תשרי, יום הקשור למעשיהם של ישראל כפי שמובא בסדר אליהו זוטא: "בארבעים יום האחרונים שעלה משה להר סיני להביא את התורה גזרו יום צום ותענית, וביום האחרון שבכולם שהוא סוף ארבעים יום גזרו תענית ולנו בתעניתם כדי שלא ישלוט בהם יצר הרע, ולמחרתו השכימו ועלו לפני הר סיני, ישראל היו בוכים לקראת משה והוא היה בוכה לקראתם, עד שעלתה בכייתם למרום. באותה שעה נתגלגלו רחמיו של הקב"ה על ישראל וקיבל את תשובתם, ובישרה אותם רוח קודש בשורות טובות ונחמות, ואמר הקב"ה לישראל: בני, נשבע אני בשמי הגדול שלי ובכיסא הכבוד שלי שתהא לכם בכיה זו לששון ולשמחה גדולה, ויהיה לכם יום זה סליחה וכפרה ומחילה לכם ולבניכם עד סוף כל הדורות"! בהיות היכל על יסודותיו ומקדש הקודש על מכונותיו וכהן גדול עומד ומשרת היה שעיר המשתלח כפרה על כל ישראל, על העבירות החמורות עם התשובה ועל הקלות אפילו בלא תשובה, בין שעבר בזדון בין שעבר בשגגה, בין שהודע לו ובין שלא נודע לו, 'אבל עוונות אבותינו החריבו נווה וחטאתינו האריכו קיצו, ואין לנו לא בית מקדש, לא מזבח כפרה ולא כהן בעבודתו' ועם כל זאת לא פג תקפו וסגולתו של יום הכיפורים כיום סליחה ומחילה, כפי שמפרשים על הפסוק בשיר השירים: "'שחורה אני ונאוה' - שחורה אני כל ימות השנה ונאוה אני ביום הכיפורים...כך ישראל אעפ"י שמתלכלכין בעוונות כל ימות השנה יום הכיפורים בא ומכפר עליהם". ואפילו כל המועדים עוברים, יום הכיפורים אינו עובר, שיום הכיפורים מכפר על הקלות ועל החמורות שנאמר: 'כי ביום הזה יכפר עליכם...מכל חטאתכם'! המצווה המרכזית ביום-הכיפורים היא כמובן מצוות העינוי "ועיניתם את נפשותיכם" - איסור אכילה ושתייה, רחיצה, סיכה, נעילת הסנדל, ותשמיש המיטה. מצווה מרכזית נוספת ביום זה היא מצוות הוידוי שהיא המשך ישיר של הוידוי הנאמר ע"י הכהן הגדול בקודש הקודשים ביום-הכיפורים, ואומרים ביום זה עשרה וידויים העוסקים בעיקר בתכונות האדם ומידותיו. שיא ההתקרבות לקב"ה ביום זה הוא בתפילת הנעילה הנאמרת בשעת גמר החיתום, ולכן מתחזקים בה ביותר לאמרה בכוונה עצומה והתעוררות גדולה, ונקראת כך לפי שבאותה שעה ננעלו שערי ההיכל בבית-המקדש וגם שערי שמים ננעלים אז, והקב"ה חותם דין אמת לכל באי העולם!
(דבר-התורה נערך מספרים)

שנזכה להיחתם בספרי הצדיקים לחיים טובים ולשלום!
שבת שלום וצום מועיל!


זמני כניסת השבת ויציאתה:
כניסת השבת-ירושלים: 17:52 תל-אביב: 18:11 חיפה: 18:02 באר-שבע: 18:03
צאת השבת - ירושלים: 19:07 תל-אביב: 19:08 חיפה: 19:07 באר-שבע: 19:07

זמני תחילת הצום/הדלקת נרות וסופו:
תחילת הצום-ירושלים: 16:54 תל-אביב: 17:09 חיפה: 17:00
סיום הצום - ירושלים: 18:05 תל-אביב: 18:06 חיפה: 18:06
(לא לשכוח - מזיזים שעון במוצאי שבת הקרובה)

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה