יום ראשון, 25 באוקטובר 2009

פרשת השבוע לך-לך - דבר תורה קצר וזמנים

במחזור הראשון של בני-האדם (מאדם ועד נוח), שלט האדם האינדיבידואלי ללא גורם מעניש (מלבד הקב"ה). האדם בוחר ברע, אדם וחוה מפירים צו אלוקים וצאצאיהם דורסים חוק ורומסים, עד שהקב"ה מחליט שמאלה לא ייבנה עולם ומוטב להתחיל הכל מהתחלה מצדיק אחד, נוח (בריאת עולם מחדש - יש מיש). עשרה דורות מנוח עד אברהם - תקופה זו הצטיינה בחיים קהילתיים פעילים מאוד, לאום אחד, שפה אחת, מנהיג אחד ואידיאולוגיה אחת לכולם, והתוצאה דיקטטורה מטופשת ששמה לה למטרה לבנות מגדל גבוה להלחם באלוקים ולהוריד אותו מכיסאו. גם לצורת שלטון זו לא הסכים הקב"ה ועל-כן בדור הפלגה הפריד הקב"ה בין העמים ובין הלשונות כדי ששוב לא תהיה חברה דיקטטורית מונוליטית. יחד עם זה הביא הקב"ה את התרופה היכולה ללמד את העמים כיצד לחיות אחד עם השני בלי להרוג אחד את השני - אברהם!

מפרשתנו והלאה הופכים חיי איש זה וחיי צאצאיו לנושא המרכזי. כל התנ"ך טבוע בחותם סיפורו האישי, סיפור שלא תם, שעודו נמשך וגם בדורנו נוספו לו פרקי עלילה. "התחיל (אברהם) לשוטט בדעתו, והוא קטן (רך בשנים). והתחיל לחשוב ביום ובלילה והיה תמיה: היאך אפשר שיהיה הגלגל הזה (היקום) נוהג תמיד, ולא יהיה לו מנהיג? ומי יסובב אותו כי אי אפשר שיסבב את עצמו? ולא היה לו מלמד ולא מודיע דבר אלא מושקע באור כשדים בין עובדי כוכבים הטיפשים, ואביו ואמו וכל העם עובדי כוכבים והוא עובד עימהם ולבו משוטט ומבין עד שהשיג דרך האמת והבין קו הצדק מתבונתו הנכונה" (רמב"ם). בגיל שלוש החל מסע הרוח של אברהם, מסע מחשבתי מפרך מלא סבל וייסורים עמוס בשאלות ומאבקי נפש, שנמשך עד גיל ארבעים אז גובשה סופית השקפת עולמו והוא הגיע אל האמונה בא-ל אחד. עם אמונה זו הופיע ברבים וניתץ מסורות ומיתוסים שיצרו הדורות שקדמו לו בהתרחקם ממסורתו של נוח ועל-כך נידון בשריפה ניצל בנס ונמלט אל חרן בואכה ארץ כנען - ובנקודה זו מתחילה פרשתנו.

בפרשת "לך-לך" פותחת א"כ התורה את סיפורי אבות האומה: אברהם, יצחק ויעקב, ומייחדת לכך עשר פרשיות שלמות (עד סוף ספר "בראשית"). זוהי הפרשה הראשונה השייכת לעם היהודי - ליבה של הפרשה הוא כאמור אברהם אבינו אשר נבחר ע"י ה' בתור גרעין לאומה הישראלית ("ואעשך לגוי גדול") ויש לו גם אחריות כלפי האנושות כולה "אב המון גויים". במשך חייו עבר אברהם עשרה נסיונות, הראשון שבהם פותח במילים "לך לך מארצך..." והאחרון במילים "ולך לך אל ארץ המוריה והעלהו שם לעולה..." - בנסיונו הראשון נדרש מאברהם לוותר על עברו ובנסיונו האחרון לוותר על עתידו כאשר שתי הפרשיות הבאות (שלנו ו-"וירא") שהן כל חיי אברהם אבינו משתרעות בין "לך-לך" ל"ולך-לך", ביניהם הולך אברהם מנסיון לנסיון ומהתגלות להתגלות, ובכל אחד מהנסיונות מנסה הקב"ה לחשוף פן אחד מאישיותו של אברהם כאשר התורה איננה באה לספר לנו סיפור היסטורי בעלמא על אברהם ומעשיו אלא סיפורו הוא הגדרת מהותנו שלנו ובדרך זו מעבירה התורה מסרים לעם ישראל לכל הדורות!
(דבר-התורה נערך מספרים)

שבת שלום!

זמני כניסת השבת ויציאתה:
כניסת השבת-ירושלים: 16:12 תל-אביב: 16:30 חיפה: 16:21 באר-שבע: 16:23
צאת השבת - ירושלים: 17:28 תל-אביב: 17:29 חיפה: 17:28 באר-שבע: 17:29

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה