יום ראשון, 22 בנובמבר 2009

פרשת "ויצא" - דבר-תורה קצר וזמנים

פרשת "ויצא" מגוללת בפנינו תקופה של עשרים שנה בחיי יעקב, שבהן שהה בעל-כורחו מחוץ לגבולות ישראל. עולמו של יעקב הזדעזע ושלוות חייו הופרה! העימות עם אחיו בנושא הברכות כפה עליו גלות. עשיו הנפגע מכך שהברכות נשמטו מידיו זמם להורגו, ובעצת אמו נטש יעקב את הבית הטוב בארץ ויצא לחרן אל עתיד לא נודע, שם זומנו לו הרפתקאות רבות שכל אחת מהן הציבה אתגר לפני אישיותו ומכולן יצא מחוזק ומחושל ברוחו. יעקב היה לגולה הראשון בעם ישראל שנמלט מארצו מפחד החרב. בדרך, בעת שלן "במקום ההוא", חווה בשנתו את החוויה הגדולה – הוא חלם את חלום הסולם המפורסם במהלכו הובטחה לו הארץ על-מנת לחזק את ידיו קודם צאתו לגלות – להבטיחו נאמנה כי אכן ישוב לארץ זו. ישנו מדרש מעניין על חלום זה: "אמר ר' שמואל בר' נחמן: 'והנה מלאכי אלו-הים עולים ויורדים בו' – אלה שרי אומות העכו"ם...שהראה לו הקב"ה ליעקב אבינו שר של בבל עולה שבעים שלבים ויורד, ושל מדי חמישים ושניים (ויורד) ושל יוון מאה (שלבים) ויורד, ושל אדום עולה ולא ידע כמה. באותה שעה נתיירא יעקב אבינו ואמר: שמא לזה אין לו ירידה? אמר לו הקב"ה: 'ואתה אל תירא עבדי יעקב...ואל תחת ישראל' – כביכול אפילו אתה רואהו עולה ויושב אצלי – משם אני מורידו! שנאמר: 'אם תגביה כנשר ואם בין כוכבים שים קנך, משם אורידך נאום ה'" - עפ"י המדרש לא ליעקב האיש היוצא מבית יצחק מדובר בחלום זה כי אם ליעקב – ישראל, אל אומה הנודדת מארצה ומהלכת מדור לדור בים עמי ענק, גולה מארץ לארץ וחוזה בעלייתם וירידתם של עמים וממלכות, פירוש החלום ושברו אינו אלא תמונת ההסטוריה האנושית, עלייתם וירידתם של עמים ותרבויותיהם עד סוף כל הדורות. אך הוא אינו סולם שאין לו קץ – אלא ה' ניצב בראש הסולם, והוא, אדוני ההיסטוריה, מבטיח שכל נישא ורם ישפל, ותמונת אחרית הימים אינה עוד סולם אשר בו מתחלפים העולים ויורדים כי אם תמונת הר ה' הנכון בראש ההרים ואליו נוהרים באחוה כל העמים, כדברי ישעיהו: "והיה באחרית הימים נכון יהיה הר בית ה' בראש ההרים ונישא מגבעות ונהרו אליו כל הגויים...".
אחד-עשר בנים נולדו ליעקב במחיצת פרשתנו, אחד-עשר אבות שבטי ישראל אשר היו הבסיס האיתן שעליו הושתת העם. יעקב שהה בחרן אצל לבן – כאשר חכמי התלמוד מתייחסים אליו כאל אבי אבות הטמאים והגנבים! (חישבו ומצאו 103 רמאויות שעשה) התחשלותו של יעקב אצל לבן נתנה לו את החיזוק של אי-טמיעה בארץ כנען ויכולתו לחיות כ"עם לבדד ישכון ובגויים לא יתחשב". מחרן יצא יעקב כישראל – הוא השיל מעליו את מעשי הבכורה והברכה. הגלות היתה עונשו ולאחר מכן "נולד" מחדש כאב האומה שעל שמו נקרא גם עמו – ישראל!
(דבר התורה נערך מספרים)

שבת שלום!

זמני כניסת השבת ויציאתה:
כניסת השבת-ירושלים: 15:57 תל-אביב: 16:15 חיפה: 16:05 באר-שבע: 16:08
צאת השבת - ירושלים: 17:16 תל-אביב: 17:16 חיפה: 17:14 באר-שבע: 17:17

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה