יום ראשון, 1 בנובמבר 2009

פרשת השבוע "וירא" - דבר-תורה קצר וזמנים

פרשת "וירא" קשורה קשר הדוק לפרשת "לך-לך" שלפניה. לאחר שהתורה מגוללת בראשי-פרקים קורות האנושות ב-19 הדורות הראשונים, היא פורשת בפני הקורא יריעה רחבה של תולדות אברהם, אבי האומה הישראלית, ומייחדת לכך 3 פרשיות שלמות ("לך-לך", "וירא", "חיי שרה") כאשר הפרשה הראשונה העוסקת באברהם אבינו ("לך-לך") עסקה בעצם עניינו של אברהם אבינו ובמהותו הכללית כמי שנבחר ע"י ה' בתור גרעין לאומה, ואילו פרשתנו ("וירא") עוסקת בהרחבה בפירוט גילויי המידות של האישיות הזאת.
תולדות אברהם אבינו בתורה מקיפות מאה שנים מתוך 175 שנות חייו. מתוך מעשיו המסופרים בתורה מתגלה אברהם כאיש חסד: הוא מציל את לוט, מכניס אורחים, מנסה להציל את סדום מכליון (בניגוד לנוח שכאשר ה' מודיע לו על חורבנו הצפוי של כל העולם הוא אינו אומר דבר). מול הכנסת האורחים ומידותיו של אברהם עומדים אנשי סדום והכנסת האורחים שלהם – אותו מצב שהיה קיים לפני בוא המבול קרה הפעם בחבל ארץ קטן בסדום ועמורה. התנהגות כזאת אין הקב"ה ולא האדמה סובלים והעונש מוכרח לבוא, כאשר לפני ההחלטה להשמיד את סדום יורד הקב"ה בעצמו "לבדוק" את סדום – הצדיק הבודד שהיה שם היה לוט שהיה מוכן להקריב את בנותיו עבור קיום מצוות הכנסת אורחים ובזה כנראה קנה את עולמו ואת חייו וניצל ע"י הקב"ה.
אברהם מגיע לשיא האמונה בעקידה! אברהם עומד בנסיון האמונה השלמה והצרופה ובכך "קנה" את הקב"ה לעמו עד סוף כל הדורות. העקידה היתה המבחן הגדול והקשה של אברהם – אבל במידה לא פחותה גם מבחן הבגרות והאמונה של יצחק – ושם היה "חילוף המשמרות", עד שלא שקעה שמשו של אברהם זרחה שמשו של יצחק, ויצחק קונה שם את מקומו בפנתיאון האבות. בפתיחה לפרשת העקדה כותב האברבנאל: "הפרשה הזאת היא כל קרן ישראל וזכותם לפני אביהם שבשמים, ולכן היא שגורה בפינו בתפילתנו כל היום, ומפני זה ראוי להפליג בה העיון והחקירה יותר מבשאר הפרשיו"- נסיון העקדה נתן את רישומו לא רק על אברהם ויצחק בלבד אלא על כל דורות ישראל בכל מצבי החיים - וזהו תוכן הברכה שנתברך אברהם לאחר העקדה: "כי ברך אברכך והרבה ארבה את זרעך ככוכבי השמים וכחול אשר על שפת הים..." - ברכה לשעות הגדולות "ככוכבי השמים", אך גם עמידה בשעות הקשות "כחול אשר על שפת הים" – כל הגלים והמשברים מאיימים לשוברו, וכוח העמידה היהודית יוכל לכולם!
(דבר-התורה נערך מספרים)
שבת שלום!

זמני כניסת השבת ויציאתה:
כניסת השבת-ירושלים: 16:07 תל-אביב: 16:24 חיפה: 16:15 באר-שבע: 16:18
צאת השבת - ירושלים: 17:23 תל-אביב: 17:24 חיפה: 17:22 באר-שבע: 17:24

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה