יום ראשון, 29 בנובמבר 2009

פרשת "וישלח" - דבר-תורה קצר וזמנים!

בפתח הפרשה מתואר בדרמטיות רבה המפגש בין יעקב לעשיו עם שובו של יעקב לארץ לאחר שהייה של עשרים שנה בנכר. לעצם המפגש מייחדת הפרשה פחות מעשרים פסוקים, לעומת זאת מתוארות בהרחבה ההכנות הנעשות במחנה יעקב לקראת הפגישה הגורלית בין שני האחים - "התקין עצמו יעקב לשלושה דברים: לדורון (מתנה לעשיו), לתפילה ולמלחמה". כותב על-כך הרמב"ן: "ויש בה (בפרשה) עוד רמז לדורות כי כל אשר אירע לאבינו עם עשיו אחיו יארע לנו תמיד עם בני עשיו וראוי לנו לאחוז בדרכו של צדיק שנזמין עצמנו לשלושת הדברים שהזמין הוא עצמו: לתפילה, לדורון ולהצלה בדרך המלחמה". לדברי הרמב"ן פרשה זו היא אב טיפוס לכל אחד מאלפי "המפגשים" בין "יעקב" ל"עשיו" שבהיסטוריה (עמי אירופה מייצגים בתפיסת חז"ל את צאצאי עשיו) וממנה ניתן וצריך ללמוד איך לנהוג במצבים אלו - "מעשה אבות סימן לבנים". אין לך בכל פרשיות התורה פרשה העוסקת בקונפליקט הנצחי של ישראל והעמים כמו פרשתנו, ולא בכדי היה רבינו הקדוש מעיין בפרשה זו קודם שהיה נפגש עם השלטון הרומי, והיה לומד מהתנהגות יעקב קודם פגישתו עם עשיו כיצד לנהוג בפגישה עם המושלים הנוכרים שבימיו.

"כשבא יעקב לביתו בארץ אחוזתו שבארץ כנען נשכו נחש (בערמה). ואיזה נחש? שכם בן חמור. שהיתה ביתו של יעקב יושבת אוהלים ולא היתה יוצאת החוצה. מה עשה שכם בן חמור? הביא נערות משחקות חוצה לה מתופפות בתופים, יצאה דינה לראות בבנות המשחקות - ושללה" - בפרשה מתואר מעשה החטיפה והאונס של בת יעקב בידי שכם בן חמור, החזקתה כבת ערובה, ניהול מו"מ עם החוטפים ושחרור אלים בסופו - שחרור שהושג הודות לפעולה צבאית מהירה תוך הונאת החוטפים ושפך דם רב. בסופו מתגלה ויכוח בין יעקב לבניו מיחידת החילוץ, שמעון ולוי, על מוסר הלחימה ועל ההצדקה בהיקף הפעולה.

אירוע נוסף המתואר בפרשה הוא מאבק המלאך ביעקב בדרכו לא"י - שהוא שיא פעולותיו של יעקב. אחת מתוצאות המאבק היא הפגיעה בכף ירך יעקב ובעקבות כך מתגלית מצוות איסור אכילת "גיד הנשה". לאורך כל הימים החשוכים של ההיסטוריה האנושית נלחם עם ישראל, מנצח אבל גם נפגע "צולע על ירכו" אבל לא נבהל מהפגיעות הללו כי אי-אפשר לנצח אותנו "לא יכול לו" - אפשר לגרום לצליעה בעם ישראל אבל לא לנצח אותו "הכל סבלנו ועבר עלינו כמו שרמז: 'ויבוא יעקב שלם'!" - שלם בגופו, בממונו ובתורתו!
(דבר-התורה נערך מספרים)

שבת שלום!

זמני כניסת השבת ויציאתה:
כניסת השבת-ירושלים: 15:57 תל-אביב: 16:14 חיפה: 16:05 באר-שבע: 16:08
צאת השבת - ירושלים: 17:16 תל-אביב: 17:16 חיפה: 17:14 באר-שבע: 17:17

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה