יום שישי, 1 בינואר 2010

פרשת "ויחי" - דבר-תורה קצר וזמנים

בפרשת "ויחי" אנו מלווים למנוחת עולם את יעקב כפי שכתוב: "ויאסף יעקב אל-עמיו" ועל זה אומרת הגמרא: "יעקב אבינו לא מת" - צדיקים באמת לא מתים, בניהם ממשיכים את גופם, ורוחם נישאת ע"י תלמידיהם!



פרשה זו, המסיימת את ספר בראשית, היא פרשה סתומה! ועל זה אומר המדרש שעם מותו של יעקב נסתמו עיניהם ונסתתם ליבם של ישראל מהשעבוד ההולך לקראתם. יעקב אבינו זוכה ל-17 שנים אחרונות מאושרות (בדומה ל-17 שנותיו הראשונות עם יוסף) בשהותו במחיצת בנו האהוב. על הנחת הזה מעיבה הדאגה מה יקרה עם בניו לאחר מותו ואיך לשמר בהם את רוח אבות האומה ולכן יעקב מברך את בניו לפני מותו ואומר "היאספו ואגידה לכם את אשר יקרה אתכם באחרית הימים" כלומר, אומר לבניו מהם האמצעים בהם ניתן להתקיים עד לאחרית הימים (כמאמר המדרש: "כיוון שבא אבינו להיפטר מן העולם קרא לבניו ובירכן וציוום על דרכי האלוקים") וממשיך ומפרט: ארץ, עם ותורה! ארץ - "ושכבתי עם אבותי ונשאתני ממצרים וקברתני בקבורתם" - בכך שמצווה את בניו לקבור אותו בארץ-ישראל הוא מצביע על הארץ כמולדת עם-ישראל. היכן שנמצאים קברי האבות שם מקומם של הבנים. עם - באומרו "היקבצו ושמעו בני יעקב" על בני-ישראל להיקבץ ולהתאחד על-מנת להתקיים ובזה כוחם. תורה - "ושמעו אל ישראל אביכם" - יניקה מתורת ישראל היא הנותנת כוח לעמוד מול כל המכשולים. בעזרת 3 יסודות אלה: ארץ-ישראל, עם-ישראל ותורת ישראל נזכה להגיע לאחרית הימים!




בסוף הפרשה, לאחר מות יעקב, אחי יוסף חוששים שיוסף ינקום בהם על אשר עוללו לו, ולכן הלכו אליו ואמרו לו: "אביך ציווה לפני מותו לאמור: כה תאמרו ליוסף אנא שא נא פשע אחיך וחטאתם כי רעה גמלוך ועתה שא נא לפשע עבדי אלוהי אביך" - אמר רבי שמעון בר יוחאי: גדול הוא השלום! שדיברה התורה דברי בדאות (דברים שלא היו במציאות) בשביל השלום. שאין אנו מוצאים שיעקב ציווה משהו מכל הדברים האלה שהאחים אמרו ליוסף. ואמר רבי שמעון בן גמליאל: ראה כמה דיו משתפך, וכמה קולמוסין משתברים, וכמה עורות אבודים, וכמה תינוקות מתרצעים ללמוד בתורה דבר שלא היה. ראה, כמה גדול כוח השלום!





התורה כולה חסד ("ותורת חסד על לשונה") וספר בראשית הוא חומש החסד, שאין לך פרשה בספר בראשית שאין בה מעניין החסד, ונחתמת הפרשה ואיתה הספר כולו בחסד של אמת - בקשתו האחרונה של יוסף לפני מותו שעצמותיו יועלו לארץ-ישראל!


(דבר-התורה נערך מספרים)



שנזכה בעז"ה לחזק את החיבור המשולש של עם-ישראל ארץ-ישראל ותורת-ישראל בדרך לגאולה השלימה - "והחוט המשולש לא במהרה יינתק"!


שבת שלום!



זמני כניסת השבת ויציאתה:
כניסת השבת - ירושלים: 16:09 תל-אביב: 16:26 חיפה: 16:17 באר-שבע: 16:20
צאת השבת - ירושלים: 17:29 תל-אביב: 17:28 חיפה: 17:27 באר-שבע: 17:30

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה