יום ראשון, 14 במרץ 2010

פרשת השבוע "ויקרא" - דבר-תורה קצר וזמנים

ספר ויקרא, שאותו אנו מתחילים לקרוא השבת, הוא הספר האמצעי והמרכזי בחמישה חומשי תורה, ויש סמליות במקומו בחמשת החומשים לערכו - הוא "לב" התורה. אמנם הוא נקרא "ספר תורת כוהנים" מכיוון שבחלקו הראשון הוא מלמד הלכות קורבנות, בהן מחייבות בעיקר את הכוהנים העובדים במשכן את עבודת ה', אך הוא גם ספר "שולחן ערוך", ספר ההשקפות של האדם היהודי ופילוסופיות החיים שלו, שכן בתוך הלכות אלו שזורות גם הלכות המחייבות את כל ישראל, שהם צריכים להיות "ממלכת כוהנים וגוי קדוש". זהו הספר שתפקידו לשמור על אחדות ישראל ועל הקשר שלו עם אלוקיו והמשכן, ואח"כ עם המקדש וירושלים. זהו ספר חוכמת החיים שלנו.

ספר "ויקרא" שונה במהותו משאר חומשי התורה. הוא "נקי" כמעט מסיפורים ולכאורה הוא ספר הלכה הדן בהרחבה במצות הקורבנות, בחוקי הטהרה ובדרך המובילה אל הקדושה האלוקית. אולם חז"ל ציינו ספר זה לטובה דווקא משום כך! חמש פעמים מזכירה התורה את המילה "אור" בבואה לתאר את יצירתו ביום הראשון לבריאת העולם, אף כי מבחינה תחבירית מיותר הדבר לחלוטין. והואיל והמקרא עצמו העניק לתורה את תואר הכבוד "אור" ("כי נר מצווה ותורה אור") מצאו בחזרה מחומשת זו הקבלה לחמשת חומשי תורה:
1. "ויאמר אלוקים יהי אור" - כנגד ספר בראשית,
2. "ויהי אור" - כנגד ספר שמות,
3. "וירא אלוקים את האור כי טוב" - כנגד ספר ויקרא,
4. "ויבדל אלוקים בין האור ובין החושך" - כנגד ספר במדבר,
5. "ויקרא אלוקים לאור יום" - כנגד ספר דברים.
מקבילתו של ספר "ויקרא" הוא הפסוק "את האור כי טוב" - ספר זה הוא על-כן ה"כי טוב" שבספרים! בו מתגלה טובו של האור! ומהו הטוב הזה? מסבירים חז"ל: "שהוא מלא הלכות רבות..." (מתוך תרי"ג מצוות התורה יש בו 234 מצוות שזה מעט יותר משליש!) ללמדנו שההלכות כאור עצמו הן - מאירות נתיב, מורות דרך ומעניקות לאדם מצפן לדעת היכן הוא ניצב בעולמו...

שבת שלום!
זמני כניסת השבת ויציאתה:
כניסת השבת - ירושלים: 17:11 תל-אביב: 17:30 חיפה: 17:21 באר-שבע: 17:22
צאת השבת - ירושלים: 18:28 תל-אביב: 18:29 חיפה: 18:29 באר-שבע: 18:29

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה