יום ראשון, 18 באפריל 2010

פרשת השבוע "אחרי מות-קדושים" - דבר-תורה קצר וזמנים

בפרשה זו אשר בה מסתיימים דיני טומאה וטהרה - באים כסיום דיני היום הגדול אשר בו ייטהרו כל ישראל מכל חטאותיהם הוא יום הכיפורים. בתחילתה מתארת הפרשה בפרטות רבה את עבודת הכהן הגדול ביום הכיפורים (תחילת הפרשה נקראת ביום-הכיפורים), ומסיימת בדיני עריות (יחסי קרבה אסורים) וטהרת-המשפחה (גם זה נקרא ביום הכיפורים משום שגילוי עריות הוא הקריטריון לרמה המוסרית של העם) - "כמעשה ארץ מצרים אשר ישבתם בה לא תעשו, וכמעשה ארץ כנען אשר אני מביא אתכם שמה לא תעשו ובחוקותיהם לא תלכו, את משפטי תעשו ואת חוקותיי תשמרו ללכת בהם אני ה' אלוקיכם" - כאן מנוסחת בתמציתיות רבה כל תורת היהדות בתחום של "סור מרע" ו"עשה טוב", כלומר לא די להימנע מעשיית הרע אלא יש לשאוף לחיי קדושה וטהרה ע"י עשיית מצוות ומעשים טובים בכל עת ולשם כך באה הפרשה הבאה, פרשת "קדושים", אשר כוללת שורה ארוכה של מצוות שרובן בתחום שבין אדם לחברו ("ואהבת לרעך כמוך", "לא תשנא את אחיך בלבבך", "ולא תשקרו איש בעמיתו", "איש אימו ואביו תיראו" ועוד...) שמטרתן להביא את בני-ישראל לאורח-חיים תמידי של קדושה וטהרה - "קדושים תהיו כי קדוש אני ה' אלוקיכם".

על פתיחת פרשת "קדושים" אומר המדרש: "מה ראה לומר הפרשה הזאת בכינוס? למה לא אמר 'דבר אל בני-ישראל' כשאר הפרשיות אלא 'אל כל עדת בני-ישראל'? לפי שכל עשרת הדברות כלולים בה! כיצד? בדיברות כתיב: 'אנוכי ה' אלוקיך' וכאן כתיב: 'אני ה' אלוקיכם'...(וכן לכל דיברה ודיברה)...הרי כל עשרת הדיברות כלולים בפרשה, לכך כתיב: "אל כל עדת...".
(דבר-התורה נערך מספרים)

שבת שלום!

זמני כניסת השבת ויציאתה:
כניסת השבת - ירושלים: 18:34 תל-אביב: 18:54 חיפה: 18:46 באר-שבע: 18:45
צאת השבת - ירושלים: 19:53 תל-אביב: 19:55 חיפה: 19:55 באר-שבע: 19:53

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה