יום שני, 12 ביולי 2010

"לילות שומרון" - סיורי ערב והרצאות באתרים יחודיים בשומרון

"לילות שומרון" - סיורי ערב והרצאות באתרים ייחודיים בשומרון
בערבי הקיץ, נצא בין הערביים לאתרים מרתקים, המספרים סיפור מיוחד הקשור לתקופת השנה. נערוך סיור בסביבות האתר, ולעת ערב נתכנס באתר קדום, להרצאה על המקום בו אנו נמצאים.

עלות-
100 ₪ ל 2 מפגשים.
60 ₪ למפגש בודד.
הרשמה מראש- בלבד.

מדריכים ומרצים: נתנאל אלינסון, דביר רביב.

"מערכות המסתור ומערות המפלט – סיפורו של מרד בר כוכבא בשומרון"
לקראת ט' באב- היום בו הוכרע מרד בר כוכבא יום א- ז אב 18/7
על המקום- ההרצאה מתקיימת ב"אמפיתיאטרון" הפתוח בנווה צוף, הממוקם בקצה היישוב, מעל יובלו העליון של וואדי אל-חכם. המקום צופה לעבר הרי גופנא, ולעבר "חורבת תבנה"- בירת הפלך היהודי שמרד. הסיורים מתקיימים באתרים סמוכים- ישובים יהודיים מתקופת בית שני, עם ממצאים חדשים הקושרים אותם למרד בר כוכבא.
על ההרצאה- מרד בר כוכבא הוא פרק עלום בתולדות עם ישראל בארצו. על אף השפעותיו מרחיקות הלכת של המרד, כמעט ואיננו יודעים עליו דבר. המקורות הכתובים המועטים, לא נותנים לנו תמונה מלאה על מהלך המרד וקורותיו, ואת החלקים החסרים משלים הממצא הארכיאולוגי.
עד לפני שנים ספורות היה מקובל לומר שאזור השומרון לא השתתף במרד כלל. לאחרונה נתגלו מספר גילויים מרעישים השופכים אור על יהודי דרום השומרון שהשתתפו במרד- מטבעות בר-כוכבאיות, מערכות מסתור רבות, ומערות מפלט אליהם ברחו המורדים. נשמע על הממצאים החדשים, ונבין את סיפורו של מרד בר כוכבא בחבל ארץ מיוחד זה.

לו"ז
17:30 מפגש בשער הישוב נווה צוף
17:40 החניית רכבים באזור התעשייה נווה צוף- יציאה למערכת המסתור של חורבת פצה- שרידי יישוב יהודי עם מקוואות, כלי אבן, ומערכת מסתור מרשימה. (לאוהבי לכת). בהדרכת דביר רביב.
למעוניינים- סיור בחורבת החובלתה- שרידי יישוב יהודי בנווה צוף, מקוואות, ומתקני תעשייה ייחודיים. (הליכה קצרה ונוחה) בהדרכת נתנאל אלינסון.
19:30 התכנסות באמפי החדש בנווה צוף – קפה ועוגה אל מול השקיעה.
20:00 לאחר השקיעה- הרצאה ומצגת "מרד בר כוכבא בשומרון"- דביר רביב.
21:30 סיום.
"ט"ו באב-בעקבות החג שנשתכח"
לקראת ט"ו באב יום ה, יח אב 29/7
על המקום- ההרצאה מתקיימת ב"חאן לבונה"- חאן עתיק יומין, למרגלות המעלה הקדום. החאן יושב בשולי עמק לבונה, מוקף בוסתנים, ולצידו מפכה מעיין קטן. בחאן וסביבתו התרחש חג הבנות שבשילה (שופטים כא), וסיפורו של "פסל מיכה" (שופטים יט).

על ההרצאה- "וַיֹּאמְרוּ הִנֵּה חַג ה' בְּשִׁלוֹ מִיָּמִים יָמִימָה... וַיְצַוֻּ אֶת בְּנֵי בִנְיָמִן לֵאמֹר לְכוּ וַאֲרַבְתֶּם בַּכְּרָמִים. וּרְאִיתֶם וְהִנֵּה אִם יֵצְאוּ בְנוֹת שִׁילוֹ לָחוּל בַּמְּחֹלוֹת וִיצָאתֶם מִן הַכְּרָמִים וַחֲטַפְתֶּם לָכֶם אִישׁ אִשְׁתּוֹ מִבְּנוֹת שִׁילוֹ וַהֲלַכְתֶּם אֶרֶץ בִּנְיָמִן"...
החג המפורסם בו יצאו בנות שילה לחול בכרמים, מוזכר לראשונה בסוף הסיפור הטראגי של פילגש בגבעה. אולם חג זה, לא הומצא בסיפור זה, אלא כבר היה- "מימים ימימה"... נהוג במשך שנים בעם ישראל. נצא למקום בו התרחש החג, בעמק לבונה, וננסה להבין את הרקע להיווצרותו של חג זה, ואת הקשר המיוחד שלו לשבט אפריים. נראה, שבתקופה שישב עם ישראל בארצו, ועיבד את אדמתו, לחג זה הייתה חשיבות רבה והוא היה כעין "רגל רביעי"- בו עלו לרגל. מה הקשר לכרמים? מדוע חג זה נתייחד לבנות? מה הקשר לתפילת חנה ולעלי שחושב אותה לשיכורה?- ננסה לענות על השאלות בסיור ובהרצאה.

לו"ז
18:00 מפגש בשער היישוב עלי (השער התחתון).
18:15- יציאה לסיור- חורבת אל עוף- חורבה קסומה שישבה על "המסילה"- דרך האבות הקדומה, ותצפית אל נופי עמק לבונה.
19:30 התכנסות בחאן לבונה- קפה ועוגה.
19:45 לאחר השקיעה- הרצאה ומצגת- "טו באב- בעקבות החג שנשתכח" (נתנאל אלינסון).
21:15 סיום.

הגעה ברכבים פרטיים.
"חלקת השדה" - מכז סיור ולימוד אלון מורה 02-9973106

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה