יום שישי, 22 באוקטובר 2010

שיעורי הרב דרייפוס בנחלאות

שלום לכולם!
השבוע ביום שלישי, נחזור ללמוד עם הרב דרייפוס בנחלאות.
השיעור יתקיים כפי שהיה בשנה שעברה: מדי שבועיים בימי שלישי, בשעה 8 וחצי בבכינ"ס קול רינה (בעלות של 10 ש"ח, לכיסוי הוצאות ביכנ"ס).הלימוד השנה יעסוק בראי"ה קוק, בדרך חדשה, וזהו הכיוון, כפי שהרב דרייפוס רואה אותו:


"אציג כבר במפגש הקרוב את עמדתי שלפיה אולי כבר ניתן לנסח קווי מתאר לתורת סוד חדשה שהרב קוק היה הנשא שלה, וסביר שלא היה מודע למשמעות התורה שבקעה ממנו. אנחנו היום בבחינת 'חכם עדיף מנביא' – יכולים לתצפת על דיבוריו והגותו מזוויות חדשות ובשפה חדשה שנוגעת לקיום שלנו מאד מאד.
אסביר את המיסוכים שעשו ממשיכיו של הרב קוק שהסתירו ועדיין מסתירים את הצדדים שעשויים לחיות אותנו היום יותר מבעבר.
נעסוק בעיקר ביומנים של הרב קוק – כתיבה ל'מגירה' שם הוא חושף את כאביו והתלבטויותיו באופן שהקורא חד האוזן והעין יבחין היטב שהוא נע בין אמונה לכפירה במובן הכי אישי, בין נאמנות למסורת הקלאסית לבין 'תאווה' לפרוץ להארות רדיקאליות ולחדש אמונה חדשה, משיחית, שנגזרת מהאור הארצישראלי.
בלימוד שלנו נשאל את עצמנו היכן הבעיות שהעסיקו אותו בזמנו ומקומו, פוגשים אותנו היום בשאלות התשתית של אמונה וכפירה, ציונות ולאומיות לעומת אינדיווידואליזם, מקומו של אלוהים כטרנסצנדנטאלי-נבדל-קדוש לעומת מקומו בעומק האנושיות, בוויטאליות של החיים, בהשתלמות. ועוד כיו"ב.
עוד נתחקה אחרי קווי מתאר חדשים שהרב קוק רמז על מבנה יחסים בין יהודי לגוי שאינו מגדיר את הזהות היהודית ע"י הניכור לנכרי והנבדלות ממנו, אלא דווקא ע"י חשיפת האל המתגלה בעומק הסובייקט האנושי [זיהרא דא"ק]. וברוח הזו נושאים נוספים בממשק שבין יהודי כנבדל לבין יהודי כחלק של משפחת האדם.
מובן שהדיונים לא יהיו תיאורטיים-מופשטים בלבד. אנסה ביחד עם כולכם לתרגם את המשמעות של הדיבורים באופן שייגע עמוק בליבנו ויקרב אותנו לאהבתו יתברך מחד ולמנטאליות חדשה ביחס למקומנו בהוויה האוניברסאלית. דיונים חשובים מאין כמותם על זהות ועל מגדר וכו'.
מובן שנושאי הלימוד תלויים ברצונות ובמשאלות לב של החבר'ה. אני אציע מבואות כדי להיכנס ביחד לדמותו של הרב קוק וליומניו. אח"כ ותוך כדי תנועה אשמח לבנות את ההמשך ביחד עם החבר'ה"

להתראות!!

תגובה 1:

  1. האם זה עדיין קיים?
    על איזה רב דרייפוס מדובר?

    השבמחק