יום ראשון, 15 במרץ 2009

פרשת "ויקהל-פקודי" ושבת החודש - דבר תורה קצר וזמנים

פרשיות "ויקהל - פקודי" הינן חזרה כמעט מילולית של סיפור המשכן שעליו דווח בהרחבה בפרשיות "תרומה" ו"תצווה". לכאורה חזרה כללית זו נראית מיותרת לחלוטין! חמש פעמים מספרת התורה בספר "שמות" על המשכן. היא מקדישה לנושא ארבע פרשיות שלמות ולמעלה מ-400 פסוקים כאשר חלק הארי של פסוקי המשכן אינם מחדשים מאומה, לא בתוכן ולא בצורה, ואמנם שתי הפרשיות האחרונות של הספר (שלנו) הן דיווח על ביצוע העבודה עצמה אך מדוע לא די בפסוק מסכם אחד שיאמר כי משה ובני-ישראל בנו את המשכן כפי שצוו לעשותו?
הסבר לכך אפשר למצוא בדברי הרמב"ן "דרך חיבה ודרך מעלה לומר כי חפץ ה' במלאכה ומזכיר אותה בתורתו פעמים רבות". נוסף לכך, הרי המבנה הפנימי של היקום משתקף במבנה המשכן ("רבי נחמיה אומר: אוהל מועד - כנגד מעשה בראשית, יריעות - כנגד שמים וארץ, מזבח העולה - כנגד הבהמות, מזבח הקטורת - כנגד כל הבשמים, המנורה - כנגד חמה ולבנה...") ולכן יש ערך לבנייתו רק כאשר הביצוע היה מושלם בשלמות המעשה הדעת והרגש בהתאם לצו האלוקים, והתורה מדגישה באמצעות החזרה את העובדה החשובה שהכל נעשה כראוי!
השבת נקראת "שבת החודש" - חכמים תיקנו לישראל ששבת שמברכים בה את חודש ניסן (כלומר שבת שלפני ראש-חודש ניסן) או שחל בה ראש-חודש ניסן יהיו קוראים בתורה מלבד פרשת השבוע גם בפרשת "החודש הזה לכם ראש חודשים...". הטעם לתקנה זו - מפני חשיבותו של ניסן שהוא ראש לכל החודשים ומלך עליהם ("לכם" - אותיות מלך) ומצווה לקדש אותו יותר מכל שאר החודשים, לכך מכריזים עליו לקדשו ברבים בשבת שהוא יום כינוס ואסיפה בבתי כנסיות ע"י קריאה זו בתורה וההפטרה בנביא. ועוד, שע"י קריאה זו שמודיעים לעם על כניסת ניסן, מזכירים להם שחג הפסח קרוב לבוא ויכינו עצמם לעלות לרגל!

שנזכה בעז"ה כבר בפסח הקרוב להקריב את קרבן הפסח במועדו!

שבת שלום וחודש טוב!

זמני כניסת השבת ויציאתה:
הדלקת נרות - ירושלים: 17:13 תל-אביב: 17:31 חיפה: 17:25
מוצאי שבת - ירושלים: 18:29 תל-אביב: 18:31 חיפה: 18:32

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה