יום ראשון, 20 בדצמבר 2009

פרשת "ויגש" וצום עשרה בטבת - דבר-תורה קצר וזמנים

פרשת "ויגש" מביאה את שרשרת המאורעות הדרמטיים שנתחוללו בבית יעקב מימי מכירת יוסף לסיום מוצלח ומלא תקווה לעתיד טוב: בראשית הפרשה צופים אנו באחים, השבים בבושת פנים לבירה המצרית, ומשתתפים בחרדה האופפת אותם נוכח המבוי הסתום שלתוכו נקלעו שלא באשמתם, ובניסיון אחרון להבקיע מבעד למעטה הקשיחות אל לבו של יוסף פותח יהודה בנאום שכולו פיוס. בסוף הפרשה יושרו כבר ההדורים, ומשפחת יעקב השסועה זה 22 שנה התאחדה מחדש בשלווה ובביטחון במצרים הפורייה והשבעה, ככתוב בסיום פרשתנו: "וישב ישראל בארץ מצרים בארץ גושן, ויאחזו בה ויפרו וירבו מאוד".

ברגע השיא של המשבר בין יוסף לאחיו מכריז יוסף: "ויאמר יוסף אל אחיו: 'אני יוסף! העוד אבי חי?' ולא יכלו אחיו לענות אותו כי נבהלו מפניו"! האחים, ברידתם למצרים, היו נבוכים מאוד. הם לא קלטו את פשר התנהגותו המוזרה של המושל על הארץ. מדוע הוא מאשים דווקא אותם בריגול? מדוע מגלים הם את הכסף ששילמו בעד התבואה בתוך שקי התבואה הקנויה? מדוע רוצה המושל לראות את בנימין דווקא ? מדוע עורך הוא להם משתה מלכותי? וכיצד השתלשלו הדברים שדווקא בנימין שהתחבב על המושל הוא שגנב את הגביע? הם חשו שנקלעו אל תוככי טירוף-מערכות מוחלט ללא פשר וללא מוצא! אולם בהישמע המילים: "אני יוסף" סרו כל השאלות בבת אחת. הם לא נזקקו להסבר התנהגותו. שתי המילים הללו הרימו את המסך ופתרו את התעלומה כולה. לפתע הבינו הכל! ועל זה כותב "החפץ חיים" דברים נפלאים: "גם אנו כאחי יוסף מתרוצצים על פני תבל זו נבוכים, מלאי שאלות כרימון. ההנהגה האלוקית אינה מובנת לנו כלל. מדוע צדיק ורע לו ורשע וטוב לו? מדוע שולט הרע בעולם? מדוע עם ישראל סובל? ועוד ועוד... אך מה שברור הוא שביום הגאולה, כשתישמע מקצה העולם ועד קצהו בשורת אמת: "אני ה' לא שניתי" (ירמיה ו') יורם הפרגוד וייעלמו כל השאלות כלא היו! נבין את הכל רטרואקטיבית מתוך הפרספקטיבה החדשה שתוענק לנו ממש כאחי יוסף"!
(דבר-התורה נערך מספרים)

ביום ראשון הבא עלינו לטובה יחול אי"ה צום י' בטבת, יום שבו סמך נבוכדנאצר מלך בבל על ירושלים ושם עליה מצור 3 שנים עד שהובקעה העיר ב-ט' בתמוז בשנה השלישית לתחילת המצור. זהו אחד מ-4 הצומות שתיקנו הנביאים האחרונים חגי זכריה ומלאכי לצער על חורבן בית-המקדש וגלות ישראל מארצם. וכל הצומות שהם לאבל על חורבן בית-המקדש עתידין להיבטל לימות המשיח, ולא עוד אלא שהם עתידים להיות ימים טובים וימי ששון ושמחה - שנאמר: "כה אמר ה' צבאות צום הרביעי וצום החמישי וצום השביעי וצום העשירי יהיה לבית יהודה לששון ולשמחה ולמועדים טובים והאמת והשלום אהבו".

שנזכה כולנו לביאת המשיח ולגאולה שלמה במהרה בימינו אמן!
שבת שלום!

זמני כניסת השבת ויציאתה:
כניסת השבת - ירושלים: 16:04 תל-אביב: 16:21 חיפה: 16:12 באר-שבע: 16:15
צאת השבת - ירושלים: 17:24 תל-אביב: 17:23 חיפה: 17:22 באר-שבע: 17:25

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה