יום רביעי, 23 בדצמבר 2009

הפגנה למען צעירים עם מוגבלות

הפגנה ביום ה' 24/12/09
בשעה 11:00 מול משרד הרווחה, רח' קפלן 2, ירושלים (קרית הממשלה):
ההפגנה תקרא לפתוח דירה בקהילה לצעירים עם מוגבלות

ש' ל' נ' ו-מ' הם צעירים עם מוגבלות שכלית ופיזית קשה, המבקשים מגורים בדיור מוגן בקהילה. כולם, למרות מוגבלותם הקשה, מעורים בקהילה בשכונתם: מבקרים את שכניהם, יורדים לגן הציבורי, מצטרפים לקניות במכולת, נהנים מנסיעה בתחבורה ציבורית, משתתפים בחוג במתנ"ס ופוקדים את בית הכנסת השכונתי בשבתות ובחגים.

חמש שנים מחזרים הוריהם על פתחיו של משרד הרווחה ומבקשים שיפתחו עבורם דירה בקהילה - מסגרת מגורים קטנה, אינטימית וביתית, בירושלים. לפני שנתיים עתרו לבג"צ, ומשרד הרווחה חזר ממדיניותו להפנותם למוסד, והצהיר שישבצם בקהילה. אולם, לא בבית "רגיל", כמו זה בו הם מתגוררים כיום, אלא ב"הוסטל" – מוסד קטן בבניין נפרד עבור 24 איש במצבם. החלום של המשפחות נסדק, אך בכל זאת נותר פתח לשילוב בשכונת המגורים, ולחיים נורמטיביים ככל הניתן.

אלא שמאז חלפה שנה וחצי ומשרד הרווחה שהתעקש על הקמת מסגרת גדולה ונפרדת - במקום דירה רגילה – נכשל. לפני חודש החליט כנראה, לשים סוף לעניין, והודיע על כוונתו לשבצם במבנה בשכונת בית צפאפא בעיר. שכונה מכובדת וותיקה, אלא שכל תושביה דוברי ערבית, כל השירותים הניתנים בה מתאימים לאוכלוסיה הערבית, אין בה חוגים בעברית במתנ"ס, אין בה בית כנסת, ואפילו לא תחבורה ציבורית שתאפשר יציאה עצמאית מהשכונה וכניסת מבקרים. גם אנשים ללא מוגבלות יתקשו להתערות באמת בשכונה השונה כל כך מאופי חייהם, אך כנראה משרד הרווחה חושב שאנשים עם מוגבלות, אינם באמת יכולים או זכאים להשתלב בקהילה משל עצמם.

קל הרבה יותר למצוא דירת מגורים נגישה באחת מהשכונות הרבות בירושלים, ובהן להציע לאנשים אלו שירותים מתאימים בעברית. אך משרד הרווחה ממשיך להתעקש על גבם. בשם איזה עקרון? בוודאי לא בשם עקרון השילוב, השוויון והדיור בקהילה. ש', ל', נ' ומ' נעקרים מן הקהילה והתרבותית שלהם, ובו בעת גם לאנשים במצבם מן המגזר הערבי, לא ניתנת אפשרות לגור בקהילתם אלא הם משובצים במוסדות.

הוריהם של ש',ל', נ' ו-מ' עייפים. בניהם בגרו, הטיפול נעשה קשה יותר, ואחת המשפחות מתמודדת עם מחלה קשה של הורה. עד כה לחמו ההורים לבד. כעת, אנו מבקשים לומר למשרד הרווחה: ש', ל', מ' ונ', ואנשים אחרים עם מוגבלות שכלית, גופנית ונפשית - אינם לבד. כולנו איתם, דורשים לאפשר להם לממש את זכותם הבסיסית לשילוב בקהילה, במסגרת ביתית המתאימה לאורח חייהם.

ביום ה' 24/12/09 בשעה 11:00 נקיים הפגנה מול לשכת שר הרווחה, בדרישה שייקח אחריות על הנושא.
נדרוש פתרון מהיר שיאפשר לצעירים אלה ולבני משפחותיהם לממש את זכותם המובנת מאליה: חיים אמיתיים בקהילה

אם גם אתם מאמינים שזכותו של כל אדם לגור בקהילה, מקומכם איתנו. נשמח אם תגיעו, ואם תפיצו את דבר ההפגנה בין מכריכם וידידיכם.
ליצירת קשר: "בזכות", המרכז לזכויות אדם של אנשים עם מוגבלויות 02-6521308 נעמה: 052-8566219

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה