יום ראשון, 25 באפריל 2010

פרשת השבוע "אמור" - דבר-תורה קצר וזמנים

פרשת "אמור" עוסקת בקדושת הכוהנים וקדושת הזמנים: קדושת הכוהנים – מוזכרים בה כל הדינים הקשורים לחיי היום-יום של הכוהנים, קדושת הזמנים – בפרשה מופיע תיאור מלא ומפורט של כל החגים (פסח, שבועות, ראש-השנה, יום-כיפור וסוכות). הפרשה מסתיימת בעריכת הנרות במנורה, ובסיפור האיש הישראלי המקלל את ה' – ועונשו: רגימתו באבנים ע"י כל ישראל.
בפרשה מוזכרת גם הקרבת העומר בט"ז בניסן, למחרת יום-טוב ראשון של פסח, שהתירה את אכילת התבואה החדשה ומצוות ספירת העומר שהתחילה מאותו יום ועד לחג השבועות - 49 יום. ספירת העומר מגשרת בין היציאה ממצרים למתן תורה, ללמד שימים אלה הם מקשה אחת – אין חירות ועצמאות ללא תורה! "'והלוחות מעשה אלוקים המה והמכתב מכתב אלוקים הוא חרות על הלוחות' - אל תקרי חרות אלא חירות - שאין לך בן חורין אלא מי שעוסק בתלמוד תורה!". הספירה הינה ביטוי לציפייה ולגעגועים לקבלת התורה שהיא תכלית יציאת מצרים – שחרור מעול בשר ודם כדי שיוכלו לקבל על עצמם עול תורה ומצוות. לכן בימים אלו מן הראוי להכין עצמנו לקראת קבלת התורה – ויש שהקבילו את 48 הדברים שהתורה נקנית בהם האמורים ב-'פרקי-אבות' ל-49 ימי הספירה ובכל יום מימי הספירה שואפים לתקן אחד מהדברים הללו כאשר היום הראשון של ימי הספירה מוקדש לתיקון דרך-ארץ, שדרך-ארץ קדמה לתורה! כמו-כן נהגו בימים אלו של ספירת העומר מנהגי אבלות על מותם של 24,000 תלמידי רבי עקיבא משום שלא נהגו כבוד זה בזה ועל פורענויות נוספות שאירעו בתקופה זו. אך ביום ל"ג בעומר נוהגים שמחה מכמה סיבות, והעיקרית שבהם היא שביום זה החל מרד היהודים ברומי בסוף ימי בית שני (וכן שירידת המן במדבר החלה ביום זה ועוד...)!
עפ"י המסורת ביום ל"ג בעומר פסקו תלמידי רבי עקיבא מלמות וכן רבי עקיבא סמך את חמשת תלמידיו הצעירים שלו מתו במגיפה ולכן נוהגים לשמוח ביום זה! ביום זה נפטר רבי שמעון בר יוחאי, וכך כתוב בספר הזוהר המיוחס לו: "באותו היום שרבי שמעון רצה להסתלק מן העולם (הוא ל"ג בעומר) נכנסו חברים לביתו...וכך אמר להם: עתה שעת רצון היא... מילים קדושות שלא גיליתי עד עתה רצוני לגלותן לפני השכינה...וכל אותו היום לא פסק האש מן הבית... משיצאה נשמתו פרחה באוויר ואש הייתה לוהטת והנה נשמע הקול עלו ובואו להילולא של רשב"י!" ולפיכך נוהגים לעלות ביום זה לקברו ולעשות הילולא על קברו ('חתונה' בארמית - זה הסבר בפני עצמו) ולהדליק מדורות...
(דבר התורה נערך מספרים)

שבת שלום ול"ג שמח!

זמני כניסת השבת ויציאתה:
כניסת השבת - ירושלים: 18:39 תל-אביב: 18:59 חיפה: 18:51 באר-שבע: 18:50
צאת השבת - ירושלים: 19:58 תל-אביב: 20:01 חיפה: 20:01 באר-שבע: 19:59

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה